ابزار تونل جهان

  • ۰
  • ۰

 

 

 

 

 

 

 

سیستم تهویه مترو در ایستگاه های زیرزمینی سیستم تهویه مکانیکی است که دارای تجهیزات لازم جهت تهویه تهویه هوا می باشد و در سالن های تهویه ایستگاه و سالن های تهویه تونل که جنب سالن های تهویه ایستگاه ساخته شده اند نصب شده است.

در هر ایستگاه ، سه واحد تهویه وجود دارد که عبارت است از واحد تهویه ایستگاه ، واحد تهویه نیم تونل قبل از ایستگاه و واحد تهویه نیم تونل بعد از ایستگاه هوا که از طریق کانال های بتنی یا از ورق فولادی گالوانیزه در طول سکو در ایستگاه توزیع می شود.

تجهیزات اصلی سیستم تهویه:

بادزن های محوری 

بادزن های محوری دارای مشخصات ایرودینامیکی به شرح زیر می باشد:

زاویه پره ها نسبت به محور بتدزن ها در طوقه درحدود 52 درجه و در نوک حدود 23 – 28 درجه است. زاویه تنظیم پره ها از 0 – 8 درجه متغیر است فاصله پره بادزن های محوری از بدنه از 1.4 الی 2.2 میلی متر بر حسب بزرگی بادزن متغیر است. تعداد پره های بادزن ها 4 تا 8 عدد است که تعداد پره ها کمتر معرف فشار استاتیکی و کمتر و تعداد پره ها بیشتر معرف فشار استاتیکی بیشتر است.

 

بادزن های محوری و الکترو موتور ها 

بادزن های محوری با الکترو موتورها به صورت کوپلینگ مستقیم و با سرعت 1500 دور در دقیقه در واحدهای هوارسان ایستگاه ها و تونل ها و با سرعت 750 دور در دقیقه در واحدهای تخلیه گردانده می شوند بادزن های هوای ایستگاه ها و تونل ها به صورت افقی و واحدها ی تخلیه به حسب نوع سازه به صورت افقی یا عمودی نصب شده اند.

 

سایر مشخصات بادزن های محوری

بادزن های محوری دارای امکان تغییر در زاویه پره به صورت یکجا در حین توقف بادزن می باشندو بازده آنها در حدود 82 – 86 درصد است.

هر بادزن از شیپوره ورودی ، دیفیوزر،پوسته، اتصال منعطف، شاسی و بالاخره روتور تشکیل شده است. جنس شیپوره ورودی فولاد گالوانیزه ، جنس پوسته بدنه از ورقورق فولادی، بارنگ مقاوم رطوبت و جنس دیفیوزر از ورق فولادی بارنگ محافظ است. بادزن محوری افقی نشان داده شده است روتور از پره های آلومینیومی ریختگی و قاب فولادی ساخته شده است که مکانیزم تغییر زاویه پره ها در آن جاسازی شده است.

 

موتور برقی بادزن های محوری

این موتورها سه فاز با فرکانس 50 هرتز و باسرعت 1500 دور در دقیقه در بادزن هایافقی و با سرعت 750 دور در دقیقه و با سرعت 750 دور در دقیقه در  بادزن های عمودی است. این موتورها قادرند در مدت حداقل یک ساعت در دمای 150 درجه سانتی گراد به کار عادی خود ادامه دهند. حداکثر سر و صدای ناشی از این موتورها برای کیلو وات های بالا یعنی 90 و 110 کیلو وات از 100 کمتر و در موتورهای کوچکتر 45 و 75 کیلو وات از 90 کمتر است. بازده موتورهای برقی در حدود 92 – 94 درصد است.

استاندارد برای تست عنلکرد و سایر مشخصه های این موتورها مورد استفاده قرار گرفته است. کلاس عایق کاری الکتروموتورها H می باشد. ضریب توان این موتورها در حدود 0.9 است جریان راه اندازی در حدود 6.3 برابر جریان نامی بار استو گشایش راه اندازی 2.2 برابر گشتاورحداکثر نیز 2.2 گشتاور نامی است. هرموتور دارای دو بلبرینگ در طرفین محور روتورمی باشد. عمر کاری بلبرینگ ها بیشتر از 100000 ساعت است. در سیم پیچ استاتور هر فاز حسگر دما برای کنترل دمای موتور نصب شده است.



از دیگر تجهیزات سیستم تهویه مترو میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 

صدا خفه کن ها

صدا خفه کن به صورت اختصاصی برای سیستم تهویه طراحی شده است تا صدای ناشی از بادبزن ها را کاهش دهد.

در واحدهای تامین هوای ایستگاه ها و تونل ها صدا خفه کن ها در محل تیغه ها به صورت جداگانه نصب میشوند، اما در صدا خفه کن های عمودی تیغه ها در داخل پوسته و یا بدنه ی صدا خفه کن نصب میگردند.

طبق معیارهای موجود صدای ناشی از کارکرد سیستم های تهویه در فاصله ی یک متری در کنار کیوسک هوا در خارج از ایستگاه در ساعات 12 شب الی 6 صبح، صوت باید کمتر از 85 باشد، ضمن اینکه افت فشار هوا در عبور از صداخفه کن نباید از 80 پاسکال بیشتر باشد.

 

فیلتر هوا

در سیستم تهویه هوا از فیلترهای چرخشی خودکار استفاده میشود، دستگاه های فیلتر نیز به حسگر کنترل موتور مجهز شده، این نوع حسگر به اختلاف فشار حساس است و چنانچه میزان فشار از مقدار تنظیم شده بیشتر شود، موتور چرخیده و فیلتر به اندازه ی یک قاب حرکت کرده و فیلتر تمیز در مقابل سطح عبور هوا قرار میگیرد.

 

ایرواشر

ایرواشر در سیستم تهویه ی مترو برای خنک کردن هوا مورد استفاده قرار میگیرد و بخشی از گرد و غبار موجود در هوا نیز از این طریق دفع میشود.

در هر واحد تهویه یک ایرواشر با دو پمپ کار میکند، بنابراین در هر ایستگاه و تونل در شرایط اضطراری که بایستی دود تخلیه شود هوا از ایرواشر کنار گذشته و منطقه را خنک میکند.

 

کانال های توزیع و هدایت هوا

هواساز v5 از طریق کانال های تعبیه شده ی مورد نظر کار هوادهی را انجام میدهد و اگر نیاز باشد مکش هوا از داخل ایستگاه را نیز به عهده میگیرد.

هواسازهای v3 و v4 نیز با توجه به محلی که لوورها نصب میشوند به صورت مستقیم و یا به وسیله ی کانال به نقطه ی تلاقی ایستگاه و تونل در دو طرف ایستگاه متصل میشوند.

در شرایطی که هوادهی انجام میشود در صورت نیاز مکش هوا را این نقاط بر عهده میگیرند.

اما هواسازهای v2 و v1 در هواکش های میان تونلی در دو طرف ایستگاه قرار گرفته و در حالت عادی مکش هوا را انجام میدهند و در صورت نیاز عمل هوادهی را نیز انجام خواهند داد.

 

نحوه ی نصب کانال هاب تهویه

در ایستگاه های کم عمق، کانال های بتنی را در بالای سقف سکو و کانال های فلزی را در زیر سقف سکو نصب میکنند و هوا از طریق دریچه های سقفی در سکو پخش میشود.

در ایستگاه های عمیق نیز، کانال های بتنی در زیر سکو نصب شده و کانال های فلزی عمودی به صورت منشعب از کانال بتنی اصلی به مناطق مختلف توزیع میشود، این دریچه ها قابل تنظیم بوده و در دیواره های طولی سکو نصب شده اند.

سیستم تهویه ی مکانیکی در متروها شرایط محیطی در ایستگاه ها و تونل ها را در دما و رطوبت مناسب حفظ کرده و هوای تازه را تامین مینماید؛ ضمن اینکه این سیستم به عنوان تهویه ی اضطرار نیز در نظر گرفته شده تا در زمان های لازم دود و گازهای ناشی از آتش سوزی را از ایستگاه خارج کرده و دفع کند.

  • ۹۸/۰۷/۰۲
  • abzar tunnel

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی